Hírek

Elérhetőségek

Hagyatéki ügyek

Hagyatéki eljárás

A hagyatéki eljárás célja, hogy rendezze Inárcs településen állandó lakcímmel rendelkező elhunytak vagyoni helyzetét.


A hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvény rendelkezései alapján az eljárás a halottvizsgálati bizonyítvány beérkezésével hivatalból indul, de kérelemre az öröklésben érdekeltek is megindíthatják, amennyiben rendelkeznek azokkal az adatokkal, amelyek a hagyatéki leltár elkészítéséhez szükségesek.

Abban az esetben, amikor hivatalból indul az eljárás, az ügyintézők írásban keresik meg a halottvizsgálati bizonyítványon szereplő hozzátartozót (függetlenül attól, hogy hány várományos van), és tájékoztatják, hogy milyen iratokat és adatokat kell beszerezniük, mielőtt személyesen felkeresik a hivatalt, ahol büntetőjogi felelőssége tudatában, aláírásával igazolja az adatok valódiságát.

A hagyatéki ügyintéző eljárási értesítőt és kitöltendő Nyilatkozat nyomtatványt küld, melyben felhívja a feleket, hogy a felhívás kézhezvételétől számított 8 napon belül jelentsék be a hagyaték tárgyához tartozó vagyontárgyakat. Ingatlan esetén a helyrajzi szám pontos megadásával, valamint az ingóságok igazolására szolgáló dokumentumok másolatának csatolásával.  (pl. fenntartásos betétkönyv, lakossági folyószámla, bankszámla, devizaszámla, kötvény, részvény, kincstárjegy, értékpapír, egyéb bankszámlák stb. (bármilyen részben van az elhunyt nevén!, amennyiben az örökhagyó nem kizárólagos tulajdonosa volt a pénzintézetnél vezetett számlának, akkor is szükséges hagyatéki eljárás megindítása, kivétel, ha elhalálozási rendelkezés van a számlán), egyéb járandóság (fizetés, táppénz, egyéb kintlévőségek, követelések stb.), gazdasági társaság (pl. Kft. Bt.) tulajdonlása esetén a társaság neve, címe, lajstromozott vagyontárgyak, fegyver, védett műtárgy stb.)

 

A hagyatéki eljárás célja, hogy a hatályos öröklési jogi szabályok alapján a hagyatéki eljárás közjegyzői szakaszában hozott közjegyzői végzéssel közhitelűen igazolja a hagyatéki vagyonban bekövetkezett jogutódlást, tulajdonosváltozást és megtörténjen mindazon intézkedés, amely az örökléssel kapcsolatban igények érvényesítését segíti, illetve amelyeket az ingatlan nyilvántartáshoz és az állami pénzügyekhez fűződő érdekek megkívánnak.

A hagyatéki eljárás a hagyaték leltározásával kezdődik, amelyet az az Önkormányzat végez, ahol az elhunyt személy utolsó állandó belföldi lakóhelye volt.

A hagyatéki eljárás a közjegyzőnél fejeződik be, ahol tárgyalás keretében átadják a vagyont az örökösöknek. A tárgyalás időpontjáról a közjegyző értesíti az érdekelteket.

A hagyatéki eljárás költsége: a hagyatéki eljárás jegyzői szakasza (leltárfelvétel) illetékmentes.

Inárcs Nagyközség közjegyzői:

Dr. Lerner Attila Gábor: https://lernerattila.kozjegyzok.mokk.hu/  

Dr. Bácsi Zsuzsanna Ágnes: https://bacsi.kozjegyzok.mokk.hu/ 

 

Közigazgatási csoport:

Ügyintéző neve, beosztása

Kovács Tímea igazgatási ügyintéző

Telefon

+ 36 29/370-021/107-es mellék; +36709032528

Fax

+ 36 29/370-369

Postacím

2365 Inárcs, Rákóczi út. 4.

Elektronikus levélcím

anyakonyv@inarcs.hu

Feladatai

Anyakönyvvezetői feladatok ellátása. Hagyatéki feladatok ellátása. Működési engedéllyel kapcsolatos ügyek ellátása. Szemétszállítással kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátása.