Ipari- és kereskedelmi ügyek
Kereskedelmi tevékenység
A kereskedelmi tevékenység folytatását be kell jelenteni a kereskedelmi hatóságnál. A bejelentést mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenység, üzleten kívüli kereskedelem, csomagküldő kereskedelem, automatából történő értékesítés, valamint a közlekedési eszközön folytatott értékesítés esetében a kereskedő székhelye szerinti településen, míg egyéb kereskedelmi tevékenységek (például üzletben folytatott kereskedelem, közterületi értékesítés, vásáron vagy piacon folytatott kereskedelmi tevékenység) esetében a kereskedelmi tevékenység helye szerinti településen kell megtenni.
A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Kormányrendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) 3. számú mellékletében meghatározott termékek kizárólag üzletben működési engedély birtokában forgalmazhatóak. A Kormányrendelet 6. számú mellékletében meghatározott termékek forgalmazása a bejelentést követően kezdhető meg.
A kereskedelmi tevékenység bejelentéséhez, illetve a működési engedélyezési eljáráshoz az alábbi dokumentumok szükségesek:
- nem a kérelmező tulajdonában lévő üzlet esetében az üzlet használatának jogcímére (bérlet stb.) vonatkozó igazoló okirat (a tulajdoni lap kivételével),
- haszonélvezet esetében a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat,
- közös tulajdonban álló üzlet esetében a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat,
- vállalkozói igazolvány, kistermelői igazolvány vagy cégbírósági végzés/hatályos cégkivonat,
- cégkivonatban nem szereplő tevékenység bejelentése adóhatóság felé,
- vásárlók könyve (üzletben folytatott kereskedelmi tevékenység esetén),
- eljárási illeték illetékbélyegben (3.000 Ft).
A kereskedő a nyilvántartás adatait érintő változást (pl. cégnév, székhely, termékkör stb.) haladéktalanul, illetve a nyitva tartási idő változását az azt megelőző nyolc napon belül köteles bejelenteni. Az üzlet megszűnését a megszűnést követő nyolc napon belül be kell jelenteni.
Felhívjuk a kereskedők figyelmét, hogy a kereskedelmi tevékenység nyilvántartásba vétele egyéb jogszabályi kötelezettségek alól nem mentesít, például:
- az élelmiszerek fogalomba hozatalának valamint előállításának engedélyezéséről, illetve bejelentéséről szóló 57/2010 (V.7.) FVM rendelet,
- a nemesfémtárgyakkal kapcsolatos hatósági feladatokról és hatósági eljárási szabályokról, valamint a nemesfém tárgyak készítésének és díszítésének szabályairól szóló 508/2017. (XII.29.) Kormányrendelet
Jogszabályok:
- a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény
- a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény
- a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Kormányrendelet
- az egyes ipari és kereskedelmi tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítésekről szóló 21/2010. (V.14.) NFGM rendelet
A kereskedelmi tevékenységekről hatóságunk nyilvántartást vezet az alábbiak szerint:
A kereskedelmi tevékenységek nyilvántartása
Szálláshely-szolgáltatási tevékenység
Szálláshely-szolgáltatási tevékenység kizárólag a szálláshely fekvése szerinti illetékes Jegyzőhöz történt bejelentést követően folytatható.
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Kormányrendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) hatálya alá nem tartozik a nem szálláshely-szolgáltatás rendeltetésű ingatlan tartós tartózkodás céljából történő használatba adása lakásbérlet, házbérlet, albérlet vagy ágybérlet keretében.
Az egyes szálláshely típusokra vonatkozó bejelentési és üzemeltetési követelményeket a Kormányrendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
A bejelentéshez az alábbi dokumentumok szükségesek:
- nem a kérelmező tulajdonában lévő szálláshely esetében a használatának jogcímére (bérlet stb.) vonatkozó igazoló okirat (a tulajdoni lap kivételével),
- haszonélvezet esetében a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat,
- közös tulajdonban álló szálláshely esetében a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat,
- vállalkozói igazolvány, cégbírósági végzés/hatályos cégkivonat,
- cégkivonatban nem szereplő tevékenység bejelentése adóhatóság felé,
- aláírási címpéldány, közokirat vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt eredeti meghatalmazás,
- helyszínrajz,
- eljárási illeték illetékbélyegben (3.000 Ft).
A szálláshely-szolgáltató a nyilvántartás tartalmát érintő adatváltozást (pl. szálláshely-szolgáltató nevének, címének változása, a szálláshely elnevezésének változása stb.) haladéktalanul, a szálláshely megszűnését pedig a megszűnést követő nyolc napon belül köteles bejelenteni.
Jogszabályok:
- a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény
- a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény
- a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Kormányrendelet
A szálláshelyekről hatóságunk nyilvántartást vezet az alábbiak szerint:
A szálláshelyek nyilvántartása
Telepengedély, telep bejelentése
Az ipari tevékenység folytatását be kell jelenteni a telep fekvése szerint illetékes hatóságnál.
A telepengedély, illetve a telep létesítésének bejelentése alapján gyakorolható egyes termelő és egyes szolgáltató tevékenységekről, valamint a telepengedélyezés rendjéről és a bejelentés szabályairól szóló 57/2013. (II.27.) Kormányrendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) 1. számú mellékletében meghatározott ipari tevékenységek a tevékenység megkezdésére irányuló szándék bejelentését követően folytathatók. A Kormányrendelet 2. számú mellékletében meghatározott ipari tevékenységeket csak jogerős telepengedély birtokában lehet folytatni.
A bejelentés-köteles tevékenység nyilvántartásba vételét megelőzően, valamint a telepengedély iránti kérelem elbírálása során a hatóság köteles meggyőződni arról, hogy a helyi építési szabályzat, illetve annak hiányában az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 18. § (2) bekezdése szerint a kérelemben feltüntetett telepen az adott tevékenység végezhető-e.
Az ipari tevékenység bejelentéséhez, illetve a telepengedélyezési eljáráshoz az alábbi dokumentumok szükségesek:
- nem a kérelmező tulajdonában lévő telep esetében a telep használatának jogcímére (bérlet stb.) vonatkozó igazoló okirat (a tulajdoni lap kivételével),
- haszonélvezet esetében a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat,
- közös tulajdonban álló telep esetében a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat,
- vállalkozói igazolvány, vagy cégbírósági végzés/hatályos cégkivonat,
- cégkivonatban nem szereplő tevékenység bejelentése adóhatóság felé,
- helyszínrajz (telepengedély köteles tevékenység esetén),
- 5.000 Ft igazgatási szolgáltatási díj.
Az ipari tevékenység végzője haladéktalanul köteles bejelenteni a nyilvántartás tartalmát érintő adatváltozást (pl. cégnév, székhely, tevékenységi kör, nyitvatartási időváltozás stb.). Az ipari tevékenység megszüntetését az ipari tevékenység végzője köteles a megszűnést követően haladéktalanul bejelenteni és – telepengedély-köteles tevékenység esetében – a telepengedélyt leadni.
Jogszabályok:
- a telepengedély, illetve a telep létesítésének bejelentése alapján gyakorolható egyes termelő és egyes szolgáltató tevékenységekről, valamint a telepengedélyezés rendjéről és a bejelentés szabályairól szóló 57/2013. (II.27.) Kormányrendelet
A telepekről hatóságunk nyilvántartást vezet az alábbiak szerint:
A telepek nyilvántartása
Zenés, táncos rendezvénytartási engedély
Zenés, táncos rendezvény 2011. június 15. napjától kizárólag rendezvénytartási engedély birtokában tartható. Zenés, táncos rendezvénynek minősül az a rendszeresen vagy meghatározott alkalomból, illetve időpontban tartott, nyilvános, nem zártkörű, válogatott lemezbemutatás vagy élő előadás útján nyújtott zeneszolgáltatást főszolgáltatásként nyújtó rendezvény, amelyen a részvételhez nem kell megváltott ülőhellyel rendelkezni.
A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 23/2011. (III.8.) Kormányrendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) alapján a rendezvénytartási engedély iránti kérelmet a zenés, táncos rendezvénynek helyt adó építmény üzemeltetőjének, szabadtéri rendezvény esetében a rendezvény szervezőjének kell benyújtania.
A Kormányrendelet alapján az engedélyt azokra az alkalmi vagy rendszeres zenés, táncos rendezvényekre szükséges megkérni, amelyeket:
- 300 fő feletti befogadóképességű tömegtartózkodásra szolgáló építményben, építményen, tömegtartózkodásra szolgáló helyiséget tartalmazó építményben, építményen, vagy tömegtartózkodásra szolgáló helyiségben tartanak,
- a szabadban tartanak és a rendezvény időtartama alatt várhatóan lesz olyan időpont, amelyen a résztvevők létszáma az 1000 főt meghaladja (szabadtéri rendezvény).
A Kormányrendeletet nem kell alkalmazni:
- a gyülekezési jogról szóló törvény hatálya alá tartozó rendezvényekre;
- a választási eljárásról szóló törvény hatálya alá tartozó gyűlésekre;
- a vallási közösségek vallásos szertartásaira és rendezvényeire;
- a családi eseményekkel kapcsolatos rendezvényekre és
- a közoktatási intézményekben az intézmény által szervezett rendezvényekre.
Az engedélyt a rendezvény helye szerinti települési önkormányzat jegyzője adja ki, tartja nyilván és teszi közzé a honlapján.
Az engedély iránti kérelemhez szükséges csatolandó dokumentumok:
- nem a kérelmező tulajdonában lévő építmény, terület esetén a használatának jogcímére (bérlet stb.) vonatkozó igazoló okirat (a tulajdoni lap kivételével),
- haszonélvezet esetében a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat,
- közös tulajdonban álló építmény, terület esetében a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat,
- vállalkozói igazolvány / egyéni vállalkozók hatósági nyilvántartásba vételéről szóló igazolás, vagy cégbírósági végzés / hatályos cégkivonat,
- aláírási címpéldány, közokirat vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt eredeti meghatalmazás,
- eljárási illeték illetékbélyegben (3.000 Ft),
- biztonsági terv,
- tűzvédelmi szabályzat (amennyiben azt külön jogszabály kötelezővé teszi),
- építészeti-műszaki dokumentáció két példányban, tervezői nyilatkozat.
Az engedély jogosultja a kérelem adataiban bekövetkezett változásokat, valamint a tevékenység megszűnését (az engedély leadásával egyidejűleg) haladéktalanul köteles bejelenteni a jegyzőnek.
- a zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 23/2011. (III.8.) Kormányrendelet
A zenés táncos rendezvényekről hatóságunk nyilvántartást vezet az alábbiak szerint:
A zenés, táncos rendezvények nyilvántartása
Vásárok, piacok és a bevásárlóközpontok
Az üzemeltető köteles bejelenteni a vásár, piac, bevásárlóközpont, valamint a helyi termelői piac üzemeltetését.
A piac és vásár üzemeltetése kizárólag üzemeltetési engedély birtokában folytatható. A bevásárlóközpont, valamint a helyi termelői piac a bejelentést követően folytatható.
A vásárokról, a piacokról és a bevásárlóközpontokról szóló 55/2009. (III.13) Kormányrendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) hatálya alá nem tartozik a közterületen a húsvéti, adventi, karácsonyi és szilveszteri ünnepeken, valamint évente egy alkalommal, kizárólag az adott ünnepen és az azt megelőző 20 napban folytatott kereskedelmi tevékenység.
Vásár és piac olyan területen rendezhető, illetve tartható, amelyen a településrendezési terv a vásárrendezést, piactartást lehetővé teszi, vagy amely vásár rendezése, helyi termelői piac működése céljából területhasználati hozzájárulással rendelkezik.
A formanyomtatványok tartalmazzák a csatolandó iratok listáját.
Jogszabályok:
- a vásárokról, a piacokról és a bevásárlóközpontokról szóló 55/2009. (III.13) Kormányrendelet
Nem üzleti célú közösségi, szabadidős szálláshely
A nem üzleti célú, szabadidős szálláshely végzésére irányuló szándékot az üzemeltetőnek be kell jelentenie a szálláshely fekvése szerinti hatóságnál.
A nem üzleti célú közösségi, szabadidős szálláshely-szolgáltatási tevékenységről szóló 173/2003. (X.28.) Kormányrendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) 2. számú melléklete e alapján a nem üzleti célú, szabadidős szálláshely üzemeltetője a szolgáltatás kezdetét megelőzően köteles minősíteni a szálláshelyet. A bejelentést követően az üzemeltető megkezdheti tevékenységét.
A bejelentéshez az alábbi dokumentumok szükségesek:
- a szolgáltatás nyújtására való jogosultságot igazoló okirat (cégkivonat / vállalkozói igazolvány / alapító okirat),
- a szálláshely használatára való jogosultságot igazoló okirat,
- vásárlók könyve,
- üzemeltető által elkészített minősítés,
- aláírási címpéldány, közokirat vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt eredeti meghatalmazás,
- eljárási illeték illetékbélyegben (3.000 Ft).
A szolgáltató a hatósági nyilvántartásban szereplő adataiban bekövetkező változást (pl. cégnév, székhely stb.) nyolc napon belül, a megszűnést pedig haladéktalanul köteles bejelenteni.
Jogszabályok:
- a nem üzleti célú közösségi, szabadidős szálláshely-szolgáltatási tevékenységről szóló 173/2003. (X.28.) Kormányrendelet
Közigazgatási csoport: |
|
Ügyintéző neve, beosztása |
Kovács Tímea igazgatási ügyintéző |
Telefon |
+ 36 29/370-021/117-es mellék |
Fax |
+ 36 29/370-369 |
Postacím |
2365 Inárcs, Rákóczi út. 4. |
Elektronikus levélcím |
|
Feladatai |
Működési engedéllyel kapcsolatos ügyek ellátása, Hagyatéki feladatok ellátása,Szemétszállítással kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátása, Anyakönyvvezetői feladatok ellátása Katasztrófa és polgárvédelmi feladatok ellátása |