Hírek

Elérhetőségek

INTEGRÁLT TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIA

ELŐZMÉNYEK

2012-ben a Magyar Kormány rendeletet alkotott a településfejlesztési koncepcióról, az integrált

településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési

sajátos jogintézményekről (314/2012.(XI.8) Korm. rendelet). Ebben a rendeletben a tartalmi követelmények

mellett, rögzítésre került az ITS egyeztetésének és az elfogadásának rendje, melynek figyelembevételével

készült el a jelenlegi stratégia.

Inárcs számára nem kötelező ITS készítése, de a településvezetés felismerte a fontosságát annak, hogy egy

komplex, területi alapú stratégiai szemléletű dokumentum segítségével rendszerbe foglalja fejlesztési

elképzeléseit.

A településen a településfejlesztési és rendezési eszközök egymásra épülve, a stratégia a koncepcióval

összhangban, a településszerkezeti terv figyelembevételével került kidolgozásra.

A Korm. rendeletnek megfelelően a koncepció és a stratégia kidolgozását megalapozó vizsgálatok készítése

előzte meg, melyet Inárcs község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 65/2017. (IV.26.) Kt.

határozatával a továbbtervezés alapjául elfogadott. A megalapozó vizsgálat tartalmazza a község

adottságainak részletes összefoglalását, a korábbi tervek és a statisztikai adatok, valamint helyszíni

vizsgálatok elemzését. (Helyzetfeltárás, Helyzetelemzés és -értékelés).

Az önkormányzat a tervezési munka első szakaszában a 2017. (.) ÖKT számú rendeletével elfogadta a

partnerségi egyeztetési szabályait. A Partnerségi Tervben meghatározottaknak megfelelően történt a

fejlesztésében érdekelt szereplők tervezési folyamatba történő bevonása, tájékoztatása, illetve a szakmai

munka és döntés-előkészítés hivatalon belüli koordinációja. A koncepció és a stratégia partnerségi

kommunikációja közösen zajlott Az elkészített koncepció reális célokat fogalmazott meg, a stratégia kiinduló

alapanyagaként került felhasználásra.

Az ITS-ben kidolgozásra kerültek a 7-8 éves településfejlesztési irányok, fő célok, akcióterületek, az alábbi

tényezők figyelembevételével:

Külső tényezők:

· előtérbe kerültek korábban kisebb jelentőségű szempontok, mint pl. az energiahatékonyság, a

környezetvédelem, a klímaváltozás, az innováció kérdése;

· megújult az EU kohéziós politikája, ezzel (részben) összefüggésben megújult a nemzeti szintű

területfejlesztési koncepció, területi (megyei) és ágazati tervezési munkák készültek el.

Belső tényezők:

· módosultak a település társadalmi folyamatai (a szociális gondoskodás alapvető átalakuláson ment

át, a hangsúly a krízishelyzetek megelőzésén, a családok esetében a fenntarthatóság megteremtésén

van);

· a település lakónépesség-növekményét egyre inkább a beköltözések határozzák meg

· módosultak a település gazdasági folyamatai;

· jelentős változáson ment át az önkormányzat feladatköre:

o a köznevelési intézmények közül az általános iskola fenntartása és működtetése állami

feladat lett,

o a Polgármesteri Hivatal a változó társadalmi-gazdasági igényekre hatékonyabb,

naprakészebb válaszokat kell, hogy adjon a hivatali feladatok magas szintű ellátása mellett

· az Önkormányzatnak a jövőben lehetősége nyílik, arra hogy intézményfenntartó/fejlesztő szerepe

mellett gazdaságfejlesztőként lépjen fel a település életében.

Bővebben