Hírek

Elérhetőségek

Lakossági tájékoztató a magánszemélyek kommunális adójának emeléséről

Lakossági tájékoztató a magánszemélyek kommunális adójának emeléséről

Tisztelt Lakosság!

Inárcs Nagyközség Önkormányzata ezúton tájékoztatja a lakosságot, hogy 2026. január 1-jétől módosul a magánszemélyek kommunális adójának éves mértéke.
A hatályos helyi rendelet alapján a jelenleg fizetendő 12 000 Ft/adótárgy/év összeg 15 000 Ft/adótárgy/év összegre emelkedik.

Fontos kiemelni, hogy a kommunális adó mértéke 2011 óta változatlan volt, így több mint másfél évtizeden át az önkormányzat – a folyamatosan növekvő működési költségek ellenére – nem élt adóemeléssel. Az energiaköltségek, a közterület-fenntartás és a települési szolgáltatások működtetésének kiadásai azonban az elmúlt években jelentősen megemelkedtek, ezért vált szükségessé a mérték felülvizsgálata.

Miért fizetünk kommunális adót?

A kommunális adó célja, hogy minden érintett hozzájáruljon a település által biztosított közszolgáltatások fenntartásához, többek között a

  • közvilágítás működtetése,
  • közterületek, parkok, zöldfelületek karbantartása,
  • helyi utak és járdák fenntartása,
  • téli síkosságmentesítés,
  • településtisztasági feladatok ellátása céljából. 

A kommunális adó nem a vagyoni helyzethez igazodik, hanem ahhoz az alapelvhez, hogy a települési infrastruktúrát minden lakos használja, így fenntartásához is minden használó köteles hozzájárulni.

Miért indokolt a módosítás?

Az önkormányzat számára kiemelten fontos a település élhetőségének és rendezettségének megőrzése. A működtetés költségei azonban az elmúlt 15 évben nagymértékben nőttek, miközben a kommunális adó bevétele nem változott.

A mostani emelés célja nem a lakosság többletterhelése, hanem a közszolgáltatások színvonalának fenntartása, a település biztonságos működtetéséhez szükséges források biztosítása, a tervezett fejlesztések fedezetének megteremtése. 

Adótárgynak minősül

– lakás és nem lakás céljára szolgáló épület vagy épületrész, – építési tilalommal nem terhelt beépítetlen belterületi telek, – nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti joga.

Az adó alanya: az a magánszemély, aki a naptári év első napján az ingatlan tulajdonosa vagy a bérleti jog jogosultja.

Fizetési határidők

március 15.szeptember 15.

A határidők nem változtak.

Adatbejelentésre vonatkozó tudnivalók

Az ingatlan-nyilvántartási változás (földhivatali bejegyzés) nem helyettesíti az adatbejelentést. A kommunális adó ún. „kivetéses” adónem, ezért az adókötelezettség keletkezését, módosulását vagy megszűnését az adózó köteles bejelenteni az adatbejelentő lap benyújtásával.

Ügyintézés

Az önkormányzati adóhatóságnál minden helyi adóügy online intézhető KAÜ‑azonosítással (Ügyfélkapu vagy e‑személyi igazolvány) az Elektronikus Önkormányzati Portálon keresztül: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

Akik nem kívánnak az elektronikus ügyintézés lehetőségével élni az önkormányzat honlapjáról letölthető „Kommunális adó adatbejelentési” nyomtatványt használhatják.

Mentességek

A hatályos rendelet többféle mentességet tartalmaz, amelyek részletei az önkormányzat honlapján érhetők el.

A mentesség kizárólag egy adótárgyra vehető igénybe.

További információk

A részletes tudnivalók és a bevallási nyomtatvány az önkormányzat honlapján és ügyfélszolgálatán érhetők el.

Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a magánszemélyek kommunális adójáról szóló 14/2007. (XI.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 34/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete az alábbi linken elérhető: https://or.njt.hu/eli/730381/r/2025/34/2026-01-01 

Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a magánszemélyek kommunális adójáról szóló 14/2007. (XI. 29.) önkormányzati rendelete teljes terjedelmében elérhető: https://or.njt.hu/eli/730381/r/2007/14