Hírek

Elérhetőségek

Polgármesteri Beszámoló

Polgármesteri beszámoló 2010-2014

 

 

Önkormányzatunk a 2010. októberétől 2014. októberéig tartó ciklusban is igyekezett minden pályázati lehetőséget megragadni. A pályázatok témaköre sokrétű, a települési rendezvényektől elkezdve a falufejlesztésig, vidéki örökség megőrzésével bezárólag.

 

Az alábbi összefoglaló a korábbi ciklusban benyújtott, de tárgyi ciklusban megvalósult, tárgyi ciklusban benyújtott és a megvalósítási szakaszba ért, illetve a tárgyi ciklusban benyújtott, azonban még el nem bírált pályázatokról ad tájékoztatást.

 

I. Az elsősorban európai uniós forrásból, jelen ciklusban községünkben megvalósult/megvalósuló pályázatok rövid tartalma:

 

- KMOP-2.1.1/B-09-2009-0021, „Belterületi utak burkolása Inárcs községben”:

A pályázat keretében 7 belterületi utca (Rákóczi út, Gagarin u., Árpád u., Béke u., Tanács u., Március 21 u., Bajcsy-Zsilinszky u. egy részének) szilárd burkolattal történő kiépítése összesen 3.825 m hosszon. Az utak mentén kétoldali földmedrű szikkasztó árkok került létesítésre, valamint önkormányzati önerőből fásítás történt.

 

- KMOP-4.5.2/A-2f-2010-0001, „Bölcsődei szolgáltatás indítása Inárcson”:

Az Inárcs, Hunyadi u. 1. szám (230. hrsz.) alatti ingatlanon építendő, összesen 42 fő engedélyezett létszámmal működő bölcsőde, mely a működtetés tárgyi és személyi feltételeinek megteremetése mellett a mai kor követelményeinek megfelelő rugalmas ellátási módot nyújt az Inárcson élő családok gyermekei számára. Az alapellátás két csoportszobában, továbbá a gyermekfelügyelet biztosítása a gyermekfelügyeleti csoportszobában történik.

 

- KEOP-5.3.0/A/09-2010-0084 „Az inárcsi Tolnay Lajos Általános Iskola és Boglárka Néphagyományőrző Óvoda energetikai korszerűsítése”:

Az inárcsi Tolnay Lajos Ált. Isk. székhelyén található iskola épület, valamint a Boglárka Néph. Óvoda Hunyadi úti székhelyén található épület homlokzatának utólagos hőszigetelése, lapostető felújítása, homlokzati nyílászárók cseréje, fűtés korszerűsítése (kazán- és radiátorcsere).

 

- KEOP-7.1.0/11-2011-0108 „Inárcs ivóvízminőség javítását célzó derogációs víziközmű projekt előkészítése”:

A KEOP-1.3.0/09-11-2013-0037 azonosító számú, „Inárcs község ivóvízminőség javítási és ivóvízhálózat rekonstrukciós programjának megvalósítása” című projekt előkészítő szakasza, mely a megvalósítási szakaszban elvégzendő munkákhoz szükséges tervezési (elvi- és létesítési engedélyes tervek), közbeszerzési,  tanulmánykészítési, projektmenedzseri, valamint a tájékoztatás és nyilvánosság biztosításával kapcsolatos feladatok költségeihez biztosított forrást.

 

- KEOP-1.3.0/09-11-2013-0037, „Inárcs község ivóvízminőség javítási és ivóvízhálózat rekonstrukciós programjának megvalósítása”:

A beruházás megvalósításával az inárcsi vízmű vízkezelési technológiája korszerűsítésre kerül, melynek keretében a vízkezelő gépház a jelenlegi vas- és mangántalanító berendezés mellett kiegészítésre kerül ammóniamentesítő berendezéssel, továbbá az egyenletes vízelosztás és a vízpangás megszüntetése érdekében a községben hálózatfejlesztési vezetéképítésre kerül sor (a vízhálózat végpontjainak összekötésével, körvezetékesítéssel), valamint egy új - a jelenlegi 100m3 kapacitású víztorony helyett - 200 m3 nagyságú magastározó építése is a pályázat részét képezi.

 

- KMOP-4.6.1-11-2012-0055 „Boglárka Néphagyományőrző Óvoda kapacitásbővítése Inárcson”:

A Tűzoltó és a Traktor utcák által határolt (búcsú)téren megvalósuló beruházással egy teljesen új épület megépítésére kerül sor, melynek következtében a Boglárka Néphagyományőrző Óvoda (a Hunyadi úti székhelyén és a Fekiács úti telephelyén túl) egy harmadik feladatellátási hellyel is rendelkezni fog.

A 3 csoportszobának, nevelőtestületi szobának, tornaszobának, valamint a kiszolgáló helyiségeknek (melegítő konyha, mosdó, raktár, stb.) helyt adó 723 m2 nettó alapterületű új épülettel a jelenleg 5 csoporttal működő óvodánk összesen 8 csoportot tud majd befogadni.

 

- KMOP-4.7.1-13-2013-0037 „Elektronikus helyi közigazgatási infrastruktúra fejlesztése Inárcs, Hernád és Felsőpakony településeken”:

Inárcs, Hernád és Felsőpakony Nagyközségi Önkormányzatok konzorciumot hoztak létre annak érdekében, hogy pályázat benyújtásával a résztvevő önkormányzatok közigazgatási és közszolgáltatási rendszereinek hatékonyabb működtetéséhez és ügyfélbarát szolgáltatások nyújtásához az önkormányzati ASP központ igényeivel összehangolt fejlesztés valósuljon meg.

A projekt közvetett célja, hogy egyszerűen elérhetővé váljanak az ASP központ által megvalósított informatikai szolgáltatások (gazdálkodási, ingatlanvagyon kataszter, önkormányzati adó, iratkezelés, ipar- és kereskedelem szakrendszerek, illetve települési portál). Az önkormányzatok költséghatékonyan és egységesen fejleszthető legyen, így magasabb szolgáltatási színvonal érhető el. Az ügyfeleket az önkormányzatoknál bevezetendő kiszolgáló rendszerrel gyorsabb ügymenetben és célirányosan lehet kiszolgálni.

A projekt megvalósításának első lépéseként, 2014. őszén az Inárcsi Polgármesteri Hivatal 21 munkaállomásán üzemelő számítógépek hardver- és szoftverfejlesztésére, illetve kiegészítő eszközök (pl. hálózati eszközök) beszerzésére kerül sor.

Az ASP rendszer fogadására képes eszközök beszerzését követően adatmigrációval kerülhet sor az ASP szolgáltatások igénybevételére, az áttérés támogatására, végső lépésként pedig a szakrendszerek és a meglévő helyi önkormányzati rendszerek integrációjára.

 

- KEOP-2012/5.5.0.

2013. január és február hónapban megkezdtük a Boglárka Néphagyományőrző Óvoda, a Tolnay Lajos Ált. Isk. Fekiács úti épületeinek és a főzőkonyha épületének energetikai korszerűsítésére benyújtandó pályázathoz szükséges méréseket, adatszolgáltatást.

Az előkészítő szakasz mérései alapján azonban megállapítást nyert, hogy az épületek olyan energetikai mutatóval rendelkeznek, mely a pályázati kiírás szerint nem teszi lehetővé a beruházás támogatását (az érték nem érte el azt a gazdaságtalan fogyasztási határt, mely alapján támogatás lett volna megítélhető).

 

 

II. Az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból 2009. évben megpályázott és tárgyi ciklusban megvalósított pályázatok

 

1. 2009. december 20-án nyújtottunk be az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból a vidéki örökség megőrzéséhez igénybe vehető támogatás iránti kérelmünket, melynek keretében az Inárcs, Bajcsy-Zsilinszky 98. szám alatti ingatlanon található lakóépület Tájházzá történő átalakítását pályázta meg önkormányzatunk.

 

Az elnyert pályázat fizikai megvalósítására 2012. év végén és 2013. év elején került sor.

 

2. Az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból a vidéki gazdaság a lakosság számára nyújtott alapszolgáltatások keretében 2009. október 15-én Integrált Közösségi Szolgáltató Tér kialakítására és működtetésére nyújtottunk be pályázatot. A nyertes pályázat megvalósításával a korábban működő művelődési ház bővítésének és átépítésének munkálatai 2011. tavaszán zárultak le.

 

3. 2009. november 16-án nyújtotta be önkormányzatunk az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból a LEADER keretében igénybe vehető támogatásból megvalósítandó, „A térség helytörténete” című projektre vonatkozó pályázatunkat.

A 2010. augusztus 12-én kelt támogató határozat alapján az 1.600.200,-Ft támogatással megvalósuló projekt a záró kifizetési kérelem jóváhagyásával, 2013. január 10-én zárult.

 

III. Önkormányzatunk minden évben pályázatot nyújt be az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztésekhez kapcsolódó központosított előirányzatból elkülönített támogatás igénybevételére. 

 

2011.

Fenti támogatás elnyerésére - a ciklusban időben először -  2011. áprilisában nyújtott be pályázatot az iskolai és utánpótlás sport infrastruktúra-fejlesztésre, felújításra. A Belügyminisztérium 16.572.000,-Ft összegű egyszeri, vissza nem térítendő támogatásban részesített Önkormányzatunkat.

A pályázat keretében a Tolnay Lajos Ált. Isk. udvarában gyepszőnyeges labdarúgó pálya és salakos futópálya kiépítésére, az aszfaltos futópálya felújítására és két oldalon labdafogó háló kialakítására és öntözőrendszer telepítésére került sor.

 

2012.

 

1. 2012. április 23-án a település közbiztonságának növelését szolgáló fejlesztés megvalósítása keretében a Polgárőrség működésének helyt adó, Tűzoltó utcai épület felújítására nyújtottuk be pályázatot a központosított előirányzatból igénybe vehető támogatásra. A 11.125.000,-Ft összköltségű pályázat azonban nem nyert támogatást.

 

2. A 2012. évhez köthető még a szociális tűzifa beszerzéséhez igényelt támogatás iránti kérelmünk benyújtása is.

A szociálisan rászorulókat, egyedül élő idős embereket fenyegető veszélyhelyzet megelőzésére biztosított, a központi költségvetési lehetőségek függvényében, az 5000 fő alatti önkormányzatoknak nyújtható támogatás lehetőségét kihasználva összesen 31 m3 mennyiségű kemény lombos tűzifa beszerzésére nyert el támogatást önkormányzatunk. A tűzifát a NEFAG Zrt. szállította le Inárcsra, ezt követően önkormányzatunk gondoskodott a tűzifa rászorulókhoz történő eljuttatásáról.

 

2013.

 

1. 2013. április 3-án hatályba lépett egyes önkormányzati feladatokhoz kapcsolódó fejlesztési támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 8/2013. (III.29.) BM rendelet (a továbbiakban: Rendelet), mellyel újra lehetőségünk nyílt központosított előirányzatból támogatott önkormányzati fejlesztésre pályáznunk.

 

A Rendelet alapján óvodai, iskolai, kollégiumi étkeztetést végző intézmények infrastrukturális fejlesztése, felújítása támogathatóságának keretében 2013. május 2-án pályázatot nyújtottunk be az Önkormányzat 500 adagos főzőkonyhájának energetikai korszerűsítésére (szigetelés, nyílászárók cseréje, kazáncsere, radiátoros fűtésrendszer kiépítése) belső építészeti munkáira (bontás, falazás, festés, burkolás), illetve eszközbeszerzésre (főzőüst, főzőlap, gázzsámoly, dagasztógép, zöldség- és sajtfeldolgozó gép, munkaasztalok, melegen tartó kocsi) összesen 37.500.000,-Ft összegben, a pályázat azonban nem nyert támogatást.

 

2. A Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény 4. mellékletének 2. pontja 20.000,0 millió forint forrást biztosított a közfeladatok átalakításával összefüggő, év közben jelentkező szerkezetátalakítási kiadások finanszírozására, mely támogatást biztosít többek között a gyermekétkeztetési feladatokat ellátó önkormányzatok részére is.

 

A 2013. július 10-én benyújtott pályázatunkat a Belügyminisztérium 12.782.647,-Ft összegű vissza nem térítendő támogatásban részesített, melyet éven belül, 2013. december 31-ig kellett felhasználni.

 

3. 2013. őszén az „Itthon vagy – Magyarország szeretlek” programsorozat támogatásának keretében pályáztunk a 2013. szeptember 28-án megrendezésre került szüreti felvonulás, a sportparkban kézműveskedés, borkóstolás, gálaműsor, esti bál és a 21:30-kor kezdődő közös tűzgyújtás lebonyolításával összefüggő költségek finanszírozására.

 

A település lakosságszáma alapján igényelhető támogatásra benyújtott kérelmünk kedvező elbírálásban részesült, melynek eredményeképpen a szüreti felvonulás és az azt követő programok megrendezése 250.000,-ft összegű támogatásban részesült.

 

4. A 2013. augusztus 1-jén hatályba lépett a megyei önkormányzati tartalékról és a helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló 2013. évi kiegészítő támogatásáról szóló 39/2013. (VII. 31.) BM rendelet, mely támogatási lehetőséget biztosított a központi költségvetésből az önkormányzatoknak működési költségeik finanszírozásának kiegészítésére.

 

A 2013. szeptember 30-án benyújtott pályázatunkat a Belügyminisztérium pozitív elbírálásban részesítette. A 2013. december 2-án született döntés alapján önkormányzatunk részére 10.900.000,-Ft összegű egyszeri, vissza nem térítendő támogatás került jóváhagyásra.

 

5. Figyelemmel a 2012. év sikeres pályázatunkra, a helyi önkormányzatok szociális célú tűzifavásárlásához kapcsolódó kiegészítő támogatásról szóló 57/2013. (X.4.) BM rendelet alapján 2013. október 14-én ismét igénylést nyújtottunk be a Belügyminisztérium felé szociális célú tűzifa beszerzésére.

 

A pályázatunk pozitív elbírálásban részesült, a támogatói döntés alapján önkormányzatunk részére 1.234.440,-Ft összegű vissza nem térítendő támogatás került jóváhagyásra, melyet az önkormányzat 81 m3 kemény lombos tűzifa vásárlására használhatott fel.

 

A tűzifa leszállítása, házhoz szállítása és a támogatás elszámolása a 2012. évi lebonyolításhoz hasonlóan zökkenőmentesen zajlott le.

 

2014.

 

2014. évben két pályázatot nyújtottunk be központosított előirányzatból támogatható fejlesztésekre, azonban elbírálásukról jelen előterjesztés benyújtásáig még nem kapott értesítést önkormányzatunk.

 

1. Az önkormányzati fejlesztések keretében 2014. február 13-án változatlan műszaki tartalommal és összköltséggel idén is megpályáztuk a főzőkonyha energetikai korszerűsítését. A vissza nem térítendő támogatás elnyerésére benyújtott pályázatunkról az egyes önkormányzati feladatokhoz kapcsolódó fejlesztési támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 4/2014. (I.31.) BM rendelet szerint a miniszter a támogatási kérelmekről a rendelkezésre álló előirányzat erejéig 2014. március 18-áig, valamint a maradvány és a döntéssel le nem kötött összeg terhére legkésőbb 2014. december 10-éig dönt.

 

2. 2014. április 22-én pályázatot nyújtottunk be a közbiztonság növelését szolgáló önkormányzati fejlesztések keretében megvalósítandó térfigyelő kamerarendszer kiépítésére.

A pályázat keretében a település 7 frekventált helyszínére (Kossuth L. u./Hegedűs sarok; Lengyel Rezső u./Honvéd u. (temető sarok); Pótharaszti út/Bajcsy-Zsilinszky u. kereszteződése; Kakucsi út/Tolnay Lajos u. sarok; Széchenyi I. u/Kakucsi út sarok; Vasút út /Barackos u sarok; Kamaszpark) összesen 9 térfigyelő kamera felszerelését bruttó 11.657.406,-Ft nagyságú összegből tervezzük megvalósítani.

A miniszter a támogatási kérelmekről a rendelkezésre álló előirányzat erejéig 2014. május 30-áig, valamint a maradvány és a döntéssel le nem kötött összeg terhére legkésőbb 2014. december 10-éig dönt.

 

Fentiek alapján a kötelező önkormányzati feladatok ellátásához, a központosított előirányzat terhére támogatandó pályázatokról megállapítható, hogy az önkormányzat működéséhez kapcsolódó kiegészítő támogatásokra benyújtott kérelmeink (pl. gyermekétkeztetés), illetve a kisebb támogatástartalmú pályázataink (pl. „Itthon vagy – Magyarország szeretlek”, szociális tűzifa igénylések) sikerrel zárulnak.

 

Az elsősorban építési beruházással és esetenként több tízmilliós támogatás lehívásával megvalósítandó pályázataink (pl. főzőkonyha korszerűsítése) azonban jóval ritkábban részesülnek kedvező elbírálásban, melynek oka lehet a szűkös támogatási keretre benyújtott önkormányzati pályázatok nagy száma.

 

Közfoglalkoztatási „pályázatok”:

A Kormány mindenkori közfoglalkoztatási programját az illetékes járási munkaügyi kirendeltségek decentralizált keretből hajtják végre. Önkormányzatunk tehát minden közfoglalkoztatási ciklus végén kérelmet nyújt be a Dabasi Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltséghez, melyről a Munkaügyi Kirendeltség a rendelkezésre álló keret és az illetékességéhez tartozó önkormányzatok igényei szerint dönt.

Tárgyi ciklusban megvalósított közfoglalkoztatási programok szakaszairól, támogatási összegeiről és az önkormányzati önerőről az összesítő táblázat adatai adnak időrendben tájékoztatást.

 

Fentieken túl a különböző lakossági igények széleskörűbb kielégítéséhez, rászorulók segítéséhez az alábbi tárgykörökben nyújtottunk be és nyertük el alacsonyabb összegű támogatást:

 

- Könyvtár berendezése (2010)

- EU Élelmiszersegély Program (2010)

- Térségi kulturális és sport rendezvények, közösségépítő rendezvénysorozatok célterülete pályázat LEADER (2012)

 

Kizárólag önkormányzati önerőből végrehajtott építési beruházások, fejlesztések:

 

1. 2010. november és december hónapban bruttó 2.932.000,-Ft önkormányzati önerőből felújításra és kibővítésre került a Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálata.

 

2. Tekintettel, arra, hogy a Tájház kialakítására vonatkozó pályázat nem tartalmazta az ingatlan előtti közterületen található, rossz állapotban lévő járda felújításának költségeit, 2013. decemberében az önkormányzat önerőből finanszírozta a járda felbontásának és parkoló kialakításának munkáit bruttó 598.000,-Ft vállalkozási díj ellenében.

 

3. 2014. június 16-ig készült el a Fekiács úti főzőkonyha előtti kerítés elbontása és ú kerítés építése, valamint útpadka és parkoló kialakítása bruttó 1.155.700,-Ft önkormányzati önerőből.

 

4. Figyelemmel arra, hogy a Tolnay Lajos Ált. Isk. Fekiács úti tantermek elhasználódott padlóburkolatainak felújítása régóta megoldásra váró probléma, az önkormányzat vállalta, hogy bruttó 2.765.447,-Ft nagyságú önerőből finanszírozza a 2014. évi tanévkezdésig befejezendő felújítási munkákat.

 

Összességében elmondható, hogy mind az európai úniós, mind pedig a központi költségvetésből (elsősorban működési költségek finanszírozására) biztosított forrásokra a legtöbb esetben sikeresen pályázik önkormányzatunk.

A vizsgált ciklusban látványos beruházások valósultak meg (pl. művelődési ház bővítése, útépítés, bölcsőde építés, folyamatban lévő óvoda építés) melyek egyúttal az önkormányzat vagyonát is nagymértékben gyarapították.

 

Figyelemmel az önkormányzat anyagi, illetve a 2014-2020 európai úniós pályázati ciklus lehetőségeire, a jövőben szintén az alacsony önkormányzati önerővel járó építési beruházásokat lenne célszerű megpályázni. Ezek között is elsősorban az energetikai fejlesztéseket indokolt előtérbe helyezni, mellyel biztosítható lenne az önkormányzati tulajdonban lévő épületek (Fekiács úti óvoda és iskola épület, védőnői szolgálat, polgárőrség épülete, Polgámesteri Hivatal épülete, stb.) gazdaságos üzemeltetése, fenntartási költségeinek csökkentése, előirányozva egy korszerű műszaki feltételekkel rendelkező önkormányzati intézmény-rendszer kiépítését.

Az energetikai korszerűsítés mellett állandó fejlesztési területként jelentkezik a település szilárd burkolat nélküli útjainak leaszfaltozása. Kizárólag önkormányzati forrásból nincs lehetőség útépítési munkák finanszírozására, ezért a pályázatok kiírását folyamatosan figyelemmel kell kísérni és pályázat benyújtásával megragadni az adódó alkalmat.

 

 

Inárcs, 2014. augusztus 8.

 

 

dr. Gál Imre

polgármester