Tájékoztató a lakcímbejelentés ügyintézéséhez
2025. február 1-jét követően
A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. tv. (a továbbiakban: Nytv.) 26. § (1) bekezdés alapján a Magyarország területén élő, e törvény hatálya alá tartozó polgár köteles lakóhelyének címét nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni.
2025. február 1-től az Nytv. végrehajtására kiadott 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) módosult, mely 29. § (1) bekezdése értelmében:
„A polgárnak a lakcímét, illetve annak változását bármely járási hivatalnál kell bejelentenie. A polgár tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetését bármely járási hivatalnál kell bejelentenie.”
Ez azt jelenti, hogy a települési jegyzőnél történő lakcímbejelentés lehetősége megszűnik. A címkezeléssel kapcsolatos eljárások (házszám megállapítás/változás) továbbra is jegyzői hatáskörbe tartozik!
A 19/2024. (XII.31.) MK rendelet 1. melléklete az egyes okmányokhoz kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjakat tartalmazza. Úti okmányok és egyéb okmányok kiállításával és pótlásával kapcsolatos eljárásokért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. Amennyiben személyesen az állampolgár nem tudja átvenni az okmányt, külön díjat kell fizetni a belföldön, postai úton könyveit küldemény kézbesítéséért. Az igazgatási szolgáltatási díjakról a mellékelt táblázatban tájékozódhatnak.
Lakcímbejelentés elektronikus úton:
A Korm. rendelet 40. § (1) bekezdés alapján a bejelentő akkor teljesítheti elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján a lakcímbejelentést, ha a lakás kizárólagos tulajdonosa vagy annak egyedüli haszonélvezője, vagy a szállásadó a lakcímbejelentéshez elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen hozzájárult vagy - az Nytv. 27/A. § (3) bekezdésében meghatározott okiratot csatolja (a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja, pl. bérleti szerződés), vagy csatolja a szállásadó hozzájárulását, illetve több szállásadó esetén a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó nyilatkozatát a többi szállásadó hozzájárulásáról.
A 40. § (3) bekezdés alapján (elektronikus eljárás során) a következő rendelkezéseket kell alkalmazni:
- a polgár a bejelentést bármely járási hivatalnál kezdeményezheti elektronikus úton (link: https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=c8942168-5c26-4f61-8c47-667e1378b7c3)
- az ügyben az a járási hivatal jár el, amely felé a bejelentés megtörtént
- a járási hivatal a lakcímbejelentésről hatósági igazolványt állít ki
- a lakcím-bejelentési kötelezettséget a bejelentő, illetve a meghatalmazott vagy a törvényes képviselő teljesíti, a képviseleti jogosultságot igazoló okiratot – ha azt a rendelkezési nyilvántartás nem tartalmazza – csatolni szükséges
- a lakcímbejelentés időpontja a bejelentés benyújtásának a napja.
Településszintű lakcímet elektronikus úton nem lehet bejelenteni!
Inárcsi Polgármesteri Hivatal
Igazgatási osztály