Hírek

Elérhetőségek

Tájékoztató magánszemélyek kommunális adójáról

TÁJÉKOZTAÓ

a magánszemélyek kommunális adójáról

                                                       

 

Fontos adatbejelentési határidő közeledik magánszemélyek kommunális adójában, azon adóalanyok/tulajdonosok/haszonélvezőknek számára, akiknek az ingatlanukkal kapcsolatosan bármilyen adóztatást érintő változás történt, arról 2025. január 15-ig adatbejelentést kell teljesíteniük az önkormányzati adóhatóság felé

Az adózóknak az adókötelezettség keletkezését, illetve változását követő tizenöt napon belül (legkésőbb változást követő év január 15. napjáig) kell adatbejelentést teljesíteni. Nem kell újabb adatbejelentést benyújtani mindaddig, ameddig az adóalany körülményeiben, az adó tárgyában nem következik be adókötelezettséget érintő változás. 

Az önkormányzatok alapvető feladata a helyi közszolgáltatások folyamatos biztosítása, ehhez pedig fontos, hogy fenntartható költségvetéssel rendelkezzenek. 

A feladatnak a helyi sajátosságokhoz és igényekhez igazítható ellátása elengedhetetlenné teszi az önkormányzatok önálló gazdálkodásának a megteremtését, aminek egyik eszköze a helyi adók rendszere.

 

A kommunális adó célja nem a vagyontárgy, az ingatlan (építmény, telek) adóztatása, hanem a települési önkormányzat által biztosított kommunális szolgáltatáshoz való - az önkormányzat gazdálkodási követelményeihez, az adózó teljesítőképességéhez, valamint a helyi sajátosságokhoz igazodó - közteherkénti hozzájárulás.

2008 január 01-től hatályos Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2007. (XI. 29.) számú rendelete, amely a magánszemélyek kommunális adójáról szól.

Adózóink egy része az „Adószámla Egyenlegértesítő” vagy a „Fizetési felhívás” kézhezvételekor értesült a fizetési kötelezettség fennállásáról. Abban az esetben fordulhat elő, hogy olyan ingatlan után kellene adót fizetni, ami korábban már értékesítésre került, esetleg, hogy olyan ingatlan után viszont nem fizetnek adót, ami időközben a tulajdonukba került, de a tulajdonszerzést az adóhatóságnak nem jelentették be.

 

Az adatbejelentés adatai alapján az önkormányzati adóhatóság határozatban állapítja meg az adót, tehát azt az adózónak nem kell kiszámítania. 

 

Ennek az adónemnek az alanya kizárólag az önkormányzat illetékességi területén lakással (lakóházzal), belterületi telekkel rendelkező magánszemély, valamint a 1990. évi C. (Htv.) törvény alapján az a magánszemély is, aki nem magánszemély tulajdonában álló lakásbérleti jogával rendelkezik. Amennyiben a lakást az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az adó alanya a vagyoni értékű jog jogosultja (pl. haszonélvezeti jog, özvegyi jog).

Kommunális adóban lehetőség van arra is, hogy ha egy ingatlan után egyidejűleg több személy adóalanyisága fennáll, akkor közülük  a többiek által erre felhatalmazott – egyik adóalany „tartsa a kapcsolatot” az önkormányzati adóhatósággal, azaz ez az egy, a többi adóalany által megbízott adóalany nyújtsa be az adótárgyra vonatkozó adatbejelentést.

 

Ezen esetekben ezek a személyek írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásukbanaz adóalanyisággal, kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost vagy a vagyoni értékű jog jogosítottjai közül egy személyt is felruházhatnak. 

Ez a lehetőség azonban csak akkor áll fenn, ha a megállapodásban valamennyi tulajdonos (vagyoni értékű jog jogosítottja) részt vesz.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy önmagában az ingatlan nyilvántartásban történő változás átvezetés nem elegendő és nem helyettesíti az adatbejelentést, mivel az adónem ún.„kivetéses” jellegű vagyoni típusú helyi adó, így az adó alanya az adatbejelentő lap benyújtásával jelenti be, változtatja, illetve szünteti meg az adókötelezettségét.

 

Az önkormányzati adóhatóságnál már jó ideje, minden helyi adóügy online is intézhető, amihez a magánszemélyeknek mindössze KAÜ-azonosításra van szükségük (ügyfélkapus regisztráció, e-személyi igazolvány). Az elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás amellett, hogy napjaink alapvető elvárása, jelentősen gyorsítja is a kommunikációt az ügyfél és a hivatalok között. Az Elektronikus önkormányzati portálon /https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap/ lehetősége nyílik arra, hogy az adott település Önkormányzatnál, a nyilvántartott helyi építményadó adatbejelentéseit lekérdezzék, illetve megtegyék. 

Olyan magánszemélyek  akik nem választják az elektronikus kapcsolattartást - használhatják az önkormányzati adóhatóság honlapjáról letölthető „Kommunális adó adat bejelentési” nyomtatványt is.

 

Az önkormányzati adóhatóság az adózó által évente fizetendő magánszemély kommunális adó összegét az adózó adatbejelentése alapján, kivetés útján, határozatban állapítja meg. Az adót évi két egyenlő részletben lehet pótlékmentesen megfizetni, március 15. illetve szeptember 15. napjáig. Március 15-e vagy szeptember 15-e utáni adókivetés (adómegállapítás) esetén az adóösszeget az önkormányzati adóhatóság határozatában leírtak szerint kell megfizetni.

Az adó mértéke adótárgyanként, illetőleg lakásbérleti jogonként 12.000.- Ft/év.

Az Adómentesség kérelmezésére vonatkozó lehetőségek szintén a 14/2007. (XI.29.) számú önkormányzati rendeletben olvashatóak.

 

Köszönjük, hogy adókötelezettségek betartásával és adófizetéseikkel hozzájárulnak Inárcs Nagyközség fejlődéséhez!

 

Inárcs Polgármesteri Hivatala Adóiroda