TÁJÉKOZTATÓ A NAPERŐMŰ TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ÉS TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSEIRŐL
Az EZRT-SOLAR FINANCE Kft. és a VIRGIN SOLAR Kft. 2 db egyenként 49,9 MW beépített kapacitású fotovoltaikus naperőművet tervez telepíteni a település külterületén, amelyek összes területigénye 156,26 hektár. A két naperőmű egy közös transzformátorállomáson keresztül fog csatlakozni a MAVIR ócsai alállomásához.
A beruházás rendkívül jelentős mértékben hozzájárul az önkormányzat fejlesztési céljaihoz, és az ezekhez szükséges forrást teremti elő Inárcs nagyközség hosszú távú jövője számára.
Ezért az önkormányzat képviselő-testülete a 33/2019. (I. 30.) Kt. határozatával támogatta a két naperőmű park létesítését, a beruházás megvalósításának tervezett helyszínét, valamint ennek szerepeltetését a településrendezési eszközökben.
A Képviselő-testület a településrendezési eszközök elfogadásához szükséges alátámasztó és jóváhagyandó munkarészeket, köztük a településszerkezeti terv módosítására vonatkozó határozati javaslatot [153/2019. (IX. 10.) Kt. határozat], valamint a helyi építési szabályzatot módosító rendelettervezetet [10/2019. (IX. 11.) önkormányzati rendelet] a 2019. szeptember 10-én megtartott ülésén elfogadta (a teljes dokumentáció jelenleg is elérhető itt: https://inarcs.asp.lgov.hu/inarcs-nagykozseg-telepulesrendezesi-eszkoze…). Ezzel a beruházás jogi megvalósítását a képviselő-testület véglegesen lehetővé tette.
Jelenleg a beruházás végleges környezetvédelmi engedéllyel, végleges fakitermelési engedéllyel, továbbá nem végleges létesítési engedéllyel rendelkezik.
A beruházás a naperőmű parkkal kapcsolatos településrendezési és támogatási szerződések jóváhagyását és hatályba lépését követően vált megvalósíthatóvá, amely szerződések ugyan üzleti titok hatálya alá tartoztak, azonban a beruházó a szerződésekben foglalt adatokra vonatkozóan, mint az üzleti titok jogosultja időközben felmentést adott.
Így a közjegyzői okiratba foglalt településrendezési és támogatási szerződéseket nyilvánosságra hozhattuk, amelyek elérhetők a csatolmányban.
A szerződéseket – a beruházás volumenére és a várható jelentős adóbevétel biztosítására tekintettel – igyekeztünk az elérhető legmagasabb szakmai színvonalú jogi és adószakértő személyek bevonásával elkészíttetni, így az okiratok tartalmukat és közjegyzői okiratba foglalt végrehajthatósági fokozatukat illetően, a jog által meghatározott kereteken belül, a lehető legnagyobb garanciát jelentik az önkormányzat számára.
A szerződések lényeges tartalmát röviden a következőkben foglalhatjuk össze:
- Beruházók a Beruházás és a Csereerdősítés, valamint a Védelmi Eszközök/Intézkedések megvalósításával, az Elvárt Bevétel Önkormányzatnak történő legalább az Időtartam alatti megfizetésével, valamint a Naperőmű működtetésével hozzájárul az Önkormányzat fejlesztési céljaihoz, és az ezekhez szükséges forrást teremti elő Inárcs Nagyközség számára.
- A Beruházás a hatályos jogszabályok szerint Inárcs Nagyközség részére jelentős, kiszámítható új iparűzési adó többletbevételt eredményez. A helyi iparűzési adó alapját és az iparűzési adó mértékét a Beruházó által az Önkormányzat részére átadott és a Szerződés mellékleteként csatolt, Beruházó által készített becsült, de a Szerződés szerint meghatározott elvárt minimális értékeként közösen elfogadott 25 évre kiterjedő működtetésre szóló Kimutatás támasztja alá.
- A Kimutatás szerint 2045-ig az iparűzési adó elvárt bevételének összege meghaladja a 2,4 milliárd forint összeget. Tehát a naperőművek termelésének kezdetétől átlagosan évente minimum 96 millió forint többletbevétellel számolhat az önkormányzat.
- A szerződések szerint a Beruházó által az Önkormányzat részére éves szinten legalább a Kimutatás alapján meghatározott adó (a továbbiakban: Elvárt Bevétel) minimálisan teljesítendő.
- A Beruházó kötelezettséget vállalt arra, hogy amennyiben az adott tárgyévre vonatkozó, a Kimutatásban rögzített Elvárt Bevételt nem éri el a Beruházó által benyújtott Adóbevallás szerinti helyi iparűzési adóbevétel, úgy az Elvárt Bevétel erejéig támogatás jogcímén kiegészíti az adott tárgyévben meghatározott/bevallott/megfizetett helyi iparűzési adó összegét (a továbbiakban: Támogatás).
- Beruházó a következő esetekben is köteles az adott tárgyévben meghatározott/bevallott/megfizetett helyi iparűzési adó összegét oly módon kiegészíteni, hogy annak összege elérje az Elvárt Bevétel összegét:
- ha Beruházó az Időtartam alatt tárgyi vagy alanyi adómentességet kap; vagy
- a helyi iparűzési adó, mint adónem az Időtartam alatt megszűnik; vagy
- a Beruházó által folytatott tevékenység a szabályozás változása miatt kikerül a helyi, az Önkormányzat által az Önkormányzat részére beszedhető adók hatálya alól.
Ezekben az esetekben Beruházó az Időtartam alatt évente az Elvárt Adóbevételnek megfelelő összegű támogatást nyújt az Önkormányzatnak.
- Beruházó kötelezettséget vállal az Önkormányzat felé a Településrendezési Eszközök Módosítása miatt keletkező esetleges kártalanítási igények Önkormányzat részére történő megtérítésére (Kártalanítás).
- A Partnerségi Egyeztetés kapcsán Felek módosították a partnerek kérésének eleget téve a partnerségi dokumentációban szereplő szabályozási terv tervezetét oly módon, hogy minden védendő hasznosítású, azaz idegenforgalmi, vendéglátó vagy lakó funkciót befogadó ingatlanok irányába a szabályozási terven jelölt helyen 10 méter szélességben telken belüli védőfásítás telepítését írta elő a Beruházók számára a Településrendezési Eszközök Módosítása szerint olyan telepítési megoldással, amely korlátozza a Naperőmű láthatóságát a Beruházás teljes üzemelési Időtartama alatt. Ennek, valamint a Partnerségi Egyeztetésnek megfelelően Beruházó - köteles a takarófásítás gondozási, fenntartási és - szükség szerint - újratelepítési kötelezettségének eleget tenni, illetve ezen kötelezettség teljesítését Önkormányzat megköveteli a Naperőművek mindenkori üzemeltetőitől is. A védő zöldsávok mentén továbbá garantálni kell a Beruházónak azt, hogy a Naperőművet határoló kerítéseket a Fejlesztési Területen belüli zöldsávok belső oldalán helyezi el (a jelen pontban foglalt kötelezettségek együttesen: Védelmi Eszközök/Intézkedések).
- Amennyiben az Üzemeltetést érintő felfüggesztés, halasztás időtartama az 5 (öt) évet meghaladja vagy egymást követően két alkalommal történik meg és ha a Beruházó arról tájékoztatja az Önkormányzatot, hogy nem kívánja az érdekkörében felmerülő okból a Naperőművet tovább üzemeltetni, vagy annak üzemeltetése bármilyen okból Beruházónak felróható okból meghiúsul a Fejlesztési Területen, úgy az Önkormányzat jogosult a Szerződés Beruházónak felróható okból történő meghiúsulása miatt a Szerződéstől elállni vagy azt felmondani, mely esetben Beruházó köteles az Önkormányzat Szerződésből fakadó minden hitelt érdemlően igazolt közvetlen és tényleges kárát az teljes körűen megtéríteni, valamint 250.000.000,- Ft, azaz kettőszázötvenmillió forint összeget, mint meghiúsulási kötbért megfizetni (Meghiúsulási kötbér).
- Az Önkormányzat a 98/2019. (VI.26.) Kt. határozatával hozzájárult ahhoz, hogy a tulajdonában lévő Inárcs 080/6 hrsz-ú területből a vonatkozó szabályozási terv tervezete szerint lehatárolt 13,81 ha nagyságú területen, továbbá a 044/12 hrsz-ú ingatlan teljes, 1,2830 ha nagyságú területén a Beruházó megvalósítsa a Csereerdősítést. Ezek a területek továbbra is önkormányzati tulajdonban maradnak, a Csereerdősítés keretében telepített fák is Önkormányzati tulajdonba kerülnek. A Csereerdősítést a Beruházó díjmentesen végzi el. A két hivatkozott önkormányzati tulajdonú területtel kapcsolatban a Beruházó kötelezettséget vállal az erdészeti hatóság előírásainak megfelelő Csereerdősítés megvalósítására, amelyre 5 év garanciát vállal.
dr. Gál Imre
polgármester
A naperőmű szerződései elérhetők itt: